Jumaat, 7 Mei 2010

Marah oh Marah

Salam buat semua,
Beberapa hari kebelakangan ini, mood saya agak tidak stabil.
Ada satu hari saya boleh bersabar dengan keadaan jalan yang mengalami kesesakan yang teruk tetapi pada hari yang lain saya akan jadi cepat melenting. Dengan perkatan lain, saya menjadi cepat marah. Meskipun untuk perkara-perkara yang remeh-temeh.
Satu hari anak saya yang kecil merengek dan tidak mahu memakai pakaiannya selepas mandi. Dia biasanya pandai memilih baju dan memakainya sendiri. Kebetulan hari itu hari minggu dan kepenatan yang saya alamai kerana pulang lewat pada malam sebelumnya masih ada.
Anak saya terus merengek dan langsung tidak mahu mendengar apa yang saya cakapkan padanya, padahal saya tidak pun menengkingnya.
Kesabaran saya tercabar, tambahan lagi dengan keadaan yang masih awal pagi dan badan seperti memerlukan rehat yang lebih pada hujung minggu.
Beberapa ketika, saya terus meninggikan suara, mendukungnya dan membawa ke tingkat bawah dan akhir sekali membiarkannya di luar rumah lantaran kedegilannya yang tidak mahu memakai pakaian.
Ahli keluarga saya yang lain hanya melihat.
Apabila keadaan sudah kembali seperti sediakala, saya terfikir satu perkara.
Ahh, bodohnya tindakan aku itu. Ahhh, malunya aku kerana terlalu ikutkan sangat perasaan marah.
Moralnya disini, kerana ikutkan sangat marah, sebenarnya kita telah memalukan diri kita sendiri. Kita mendedahkan kelemahan diri kita kepada orang lain dan yang paling penting, kerana kemarahan juga kita hilang pertimbangan diri.
Sekarang saya cuba mengawal kemarahan dengan pelbagai cara antaranya;
1- Jangan tunjuk kemarahan anda kepada orang lain.
2- Selalu muhasabah diri - setiap manusia ada kelemahan, kekurangan, begitu juga diri kita dan orang lain.
3-Sifat mudah memaafkan orang lain adalah sikap yang terpuji.
4-Ingat marah juga adalah makhluk Allah. Sekiranya kita dapat mengawal marah, kita adalah makhluk tuhan yang hebat!
5-Marah mestilah bertempat dan kena caranya.
Marah-marah sayang....
Salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan