Khamis, 13 Ogos 2009

NAK JADI SIHAT - JANGAN CARI ALASAN

Salam buat semua.
Hampir dua tahun yang lalu saya terlibat dengan kemalangan.
Mengalami kecederaan kepala dan pengsan untuk beberapa minit.
Perkataan pertama yang muncul apabila sedar daripada pengsan -"Alhamdulillah aku masih hidup lagi."
Trauma daripada kemalangan masih ada. Kesannya juga masih bersisa sampai ke hari ini.
"Awak kena lawan penyakit. Untuk jadi sihat bukan senang. Kalau tak boleh berjoging, cari cara lain." itu kata doktor.
Beberapa bulan yang lepas saya membeli sebuah basikal - 2nd hand, melalui lelongan di internet.
Mulai hari itu, saya tidak mencari alasan lagi.
"Kecederaan kepala awak tu melibatkan gegaran yang mencederakan saraf di kepala. Jangan lakukan aktiviti yang boleh mendatangkan gegaran kepada kepala."
Dengan berbasikal - saya masih dapat mengeluarkan peluh. Badan saya semakin sihat walaupun tidak akan sama macam hari semalam.
Jadi, kalau nak jadi sihat - jangan mencari alasan. Betul tak?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan